Internetfällan

Hundliv / Forskning, Hundägarskap / Permalink / 0
Något jag ofta stöter på är människor som spenderat många timmar på internet i jakt på en lösning för sin hunds problembeteenden. Ibland har man hittat något som fungerar, kanske inte hela vägen, eller så har man bara blivit fullständigt förvirrad!
    Internet är suveränt på många sätt och vis! Man kan hitta en enorm mängd fantastisk kunskap, tips, knep och knåp för det mesta med en enkel googling. Men det är lätt att fastna i lite fällor också!  Här kommer lite tankar  kring att "googla hund" på internet! 
 
Lätt att bli överväldigad 
 
Om du söker på något vanligt problem som rör hundar, exempelvis "hund drar i koppel" kommer du få en enorm mängd olika träffar, alltifrån bloggar till forum där frågor om ämnet har ställts. Hundratals olika metoder och knep för att få hunden att sluta dra, alltifrån väldigt bra knep till katastrofalt dåliga! När man söker på lösningar för sina hundproblem blir man lätt överväldigad över mängden olika förslag på lösningar det finns. Den känslan kan lätt bli förlamande, man vet inte vart man ska börja och vad det är man ska göra egentligen, framförallt när flera förslag säger emot varandra. Mitt förslag är att du hittar en blogg, eller en forumtråd där du inte har tusen olika förslag utan kanske ett eller två. Känns det som bra förslag för dig som du kan tänka dig testa med din hund, sök inte vidare på fler lösningar! Du kan hur som bara arbeta med en sak i taget för samma problem, annars blir det lätt enormt förvirrande! 
 
Se upp för självutnämda hundexperter
 
"Jag har haft hund i 35 år och vet precis hur man..." kan man läsa ibland, det kommer i olika format med problemet är detsamma. Att någon haft hund hela eller halva sitt liv garanterar inte att den personen vet precis allt om hundar och framförallt inte allt om just din hund. Personligen tycker jag det är bättre att läsa bloggar eller artiklar skrivna av personer som har utbildning, som baserar sina tips och tricks på vetenskaplig grund hellre än "det här har jag alltid gjort med mina hundar och det fungerar faktiskt". Mycket möjligt att det fungerat för dem men det betyder inte att det var en bra metod eller att det fungerar för en annan slags hundras eller en annan individ. 
 
Lyssna på magen! 
 
Magkänslan säger ofta en hel del. Om du hittar en metod som sägs hjälpa men magkänslan säger att det nog inte hjälper eller att det i allmänhet känns obehagligt, lyssna! Om det står "skräm hunden" och du verkligen inte vill skrämma din hund, gör inte det. Magkänslan har nästan alltid rätt och det är bättre att låta bli om det känns fel än att försöka och sedan ha ännu mer problem på halsen för att det inte alls gick bra. 
 
Måste du googla det? 
 
Det här är en fråga jag brukar ställa mig själv lite nu och då, oavsett vad det gäller. Min första instinkt idag, oavsett vad jag vill få reda på, är att kasta mig på internet och söka rätt på det. Väldigt behändigt om man behöver hitta rätt väg eller få svar på något man går och funderar på. Men det kan också sluta i att man plötsligt har så enormt mycket mer att tänka på efteråt och inget känns lättare, snarare tvärtom. Jag tror internet lockar ibland med löftet om lösningar på alla våra problem, men det är inte så. Ibland kan ett problem växa och bli större och jobbigare efter att man googlat det, eftersom man fick läsa om olika ytterligheter man inte ens kommit och tänka på! Mest troligt gäller dom ytterligheterna inte mig, men nu vet jag att de finns och kommer oroa mig. Om vi tar ett exempel. Hund som morrat på en person på promenaden. Det här är inte ovanligt, finns många hundar som är lite osäkra kring människor och alla hundar kan ibland råka bli rädd för någon de inte kunde tolka, kanske var det mörkt, kanske personen hade kläder som gjorde den stor och hotfull etc. Inget som är jättekonstigt alls och hade hunden tidigare inte morrat och inte heller efteråt morrat var det nog bara en engångsföreteelse. Men, som hundägare skyndar jag mig att söka efter lösningar på problemet "hund som morrar på människor". Söker jag på det kommer jag få upp alltifrån den minsta lilla oskyldiga morrningen till den största allvarligaste situationen där någon hund hade bitit någon och fick avlivas på studs. Nu har jag många olika scenarion att oroa mig för helt plötsligt och kanske är min hund svårt sjuk utan att jag känt till det eller har den varit med om något trauma jag missat eller har den blivit galen, kanske det har med rasen att göra... Ja tankarna spinner iväg enormt fort och det finns plötsligt väldigt mycket mer oro och funderingar kring mitt hundproblem som gör det hela väldigt mycket tyngre. 
 
Internet löser inte allt. Ibland kan det vara bra att låta bli att söka efter svar och istället andas djupt några gånger, titta på sin hund och fundera över vad jag kan göra. Om jag tycker problemt känns stort och besvärligt och omöjligt kanske det ibland är bättre att höra av sig till någon hundkunnig och bolla. Kanske en duktig kompis eller en instruktör på klubben, någon du litar på. 
 
 
 
 
 
 
Till top